THIS is england!

Avi: London.
Rosebud: London?
Avi: London.
Avi’s colleague: London?
Avi: Yes, London. You know: fish, chips, cup ‘o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins… LONDON.

jag råkade åka till england häromdan. högen med disk tornade upp sig hemma och vem orkar ta tag i sånt? så jag tänkte ”vad fan” och stack över till plumpuddingens förlovade land. mina erfarenheter av UK inskränkte sig innan den här trippen till vad jag inhämtat ur ”v for vendetta”, ”football factory” samt en och annan rövarhistoria från kamrater som varit där. sålunda har mina vyer vidgats. eller nej, det har de inte. de har faktiskt krympt. jämfört med svärje är england

#1: fulare

#2: mera ihoptryckt

#3: bebott av nån slags vita apor som inte tål alkohol men gärna häller i sig litervis av detsamma

#4: dyrare

#5: fullt av övervakningskameror

1 och 4 är jag inte direkt förvånad över. egentligen inte 3 heller efter att ha följt engelsk ligafotboll på tv. 2:an har man fått sig till livs via ”morden i midsomer”, men nummer 5 var faktiskt en nyhet. att anglosaxarna blivit lite skitnödiga efter 11:e september har ryktet nämnt, men inte så pass. på varje upptänklig yta sitter det en kamera kopplad till övervakningssystemet CCTV med vilket snuten kan hålla koll på jobbarna.

i just england, eller storbritannien om vi ska vara noga, har det väl utbyggda kamerasystemet varit en del av offensiven mot fotbollsrelaterat våld. det kanske vissa tycker är bra, minns vad jag sagt om fotbollsvåld tidigare. några britter jag hängde med förklarade att på ett personligt plan upplever många att de är tryggare eftersom de elaka brottslingarna inte vill bli filmade och alltså är mindre benägna till slumpmässiga våldsdåd. samtidigt, och det är detta som är viktigt, slaktas den personliga integriteten. är det en bra lösning att tränga ut våldet till ghettoförorterna så att de vita rikingarna går säkra? jag tycker inte det. skit ska skit ha, låt de rika bli rånade i fortsättningen också.

nu när snuten lyckats med sitt mål att stävja fotbollsvåldet har de ett nytt mål för repressionen: antifascister. i svärje är vi vana vid att ha supporterpolis som jävlas med folk i samband med fotbollsmatcher. i england finns mer eller mindre officiella antifapoliser som bevakar proletariatets självförsvarsorganisationer på samma sätt. visst, svenska snutar kartlägger självklart också vilka de vill, men det är inte på samma nivå. imperiet förnekar sig inte var det än uppträder.

apropå snutar, fast svenska den här gången, kan vi läsa i corren att några snutar anser sig vara orättvist utpekade som lögnare. trist för dem att en snut, för en gångs skull, talar sanning och sätter sina kollegor i skiten. helt rätt tycker jag. poliser som ljuger har jag tröttnat på för rätt länge sen. och deras jävla kåranda också för den delen. typer som låtsas vara poliser är däremot kalaskul.

En kommentar till THIS is england!

  1. […] den udda vinkeln rättshaveri at its finest « THIS is england! […]

Kommentera

