åt helvete med domstolarna

Allmänne åklagaren anklagade mig i sin plädering till juryn, för att i en offentlig talarstol på ett offentligt möte ha sagt: ”Åt helvete med domstolarna, vi vet vad rättvisa är.” Han sade en stor sanning när han ljö, för om han sökt i mitt innersta kunde han ha hittat den tanken, aldrig tidigare uttryckt, men som jag nu uttrycker: ”Åt helvete med era domstolar, jag vet vad rättvisa är”, för jag har suttit i er domsal dag efter dag och sett medlemmar av min klass passera framför detta så kallade rättvisans skrank. Jag har sett er, domare Sloane, och andra av er sort, skicka dem i fängelse därför att de vågade inkräkta på egendomens heliga rättigheter. Ni har blivit blinda och döva för människans rätt att sträva efter liv och lycka, och ni har krossat dessa rättigheter för att egendomens heliga rättigheter skall skyddas. Sedan säger ni åt mig att respektera lagen. Det gör jag inte. Jag kränkte verkligen lagen, så som jag ska kränka varenda en av era lagar och ändå komma inför er och säga ”Åt helvete med domstolarna.” Åklagaren ljög, men jag skall acceptera hans lögn som en sanning och säga det igen så att ni, domare Sloane, inte skall missta er på min inställning: ”Åt helvete med era domstolar, jag vet vad rättvisa är.”

– Jack White, medlem i Industrial Workers of the World inför domstolen 1912

min inställning till ”rättsväsendet” torde inte komma som någon överraskning. har man sett tillräckligt många vänner och bekanta bli dömda till absurda straff på nästan ingen bevisning alls kan inte ett eventuellt förtroende bestå. i ett system som dessutom straffar uppenbart konstruktiva handlingar är det lätt att bli uppgiven. om hur IWW behandlats i USA genom tiderna kan man läsa i ”a people’s history of the united states” av howard zinn (finns gratis HÄR), en gammal goding till bok som kan vara spännande att plöja i samband med att helveteslandet snart har presidentval.

”göteborg tar strid mot brottsligheten”, enligt dagens dumheter. ja, det är så man baxnar. kriminalitet är ett hyggligt mått på hur samhället mår i stort. att tro att man kan låsa in bekymret är så naivt att, ja vad fan…

något annat naivt är vårdförbundet som ska ha en fet smäll. efter att, återigen, ha lagt sig i förhandlingarna med arbetsköparna och accepterat ett skitbud tror de att medlemmarna ska godta den rådande ordningen. icke. flera exempel finns, här är ett, på hur medlemmarna faktiskt tröttnat på att vara med i fackförbund som inte bryr sig. hoppas sac kan ta tillvara på tillfället, för det är i sanning ett guldläge. lär mer om strejkens efterspel på autonoma kärnan.

glöm inte att sluta upp på nationaldagens demonstration mot rasism med parollen ”internationell solidaritet”. mer info finns hos nätverket mot rasism. viss uppladdning har förekommit, nu kör vi!

intressant?

dagens konflikt, kim müller – buy this man a drink, red metal om hur österfärnebos feministfestival blev attackerad av nazister, vida latina, akuhujan, autonoma kärnan

4 kommentarer till åt helvete med domstolarna

  1. Christina Måhl skriver:

    Vilka är det idag som är nazister! De skulle lika gärna kunna vara infiltratörer från krigshetsare som vill förhärliga USA’s glorifiering av deras vinnande ingripande i andra världskriget. För den delen också samma glorifiering av krigföring i Vietnam och Irak. Mot nazister, sen mot kommunister, sen mot muslimer som skulle kunna vara terrorister (?). Och allt i någon antikrigsanda. Jag stöder egentligen bara en enda paroll och det är FRED. Den är fortfarande lika stark som tidigare, så länge som det finns krigförande invasionsstyrkor eller krig mot terrorism med fångar som ännu inte fått någon regelrätt prövning i en domstol men utstått tortyr och årslånga isoleringsstraff.

  2. Illwill skriver:

    Dina tankar verkar vara aningens…ostrukturerade. Jag kan bara anta att du är anarkist/kommunist?

    Att du inte gillar våra domstolar, rättsväsende och samtidigt tycker att svenskarna ska demonstrera mot sitt folk klingar väl med teorin om att du just är en röding.

    Som tur var så är ni en väldigt liten minoritet i det svenska samhället, även om ni låter mycket och förstör mycket. Med tur åker även du in i finkan snart så de som faktiskt vill bygga upp detta land har en mindre att irriteras av.

  3. zwitterjon skriver:

    ”war has always been the bosses way” som billy bragg sjunger.

    att jag är någon slags röding står ju helt klart. exakt var gränsdragningen går är däremot lite flytande från dag till dag. mest beroende på hur många idioter a la Illwill jag träffar på som vill ge sken av att de faktiskt har något av intresse att säga. således, hoppas vi ses på nån bakgata på fredag.

  4. […] Konflikt: Guldfisken om den italienska högern, zwitterjon om rättsväsendet, redundans publicerar läskig bild, Slutstadium om students lycka […]

Kommentera

